Conflictbemiddeling

Knowing when to fight is just as important as knowing how. (Terry Goodkind)

Juridische dienstverlening hoeft niet pas te worden ingezet op het moment dat er een rechter of geschillencommissie aan uw zaak te pas moet komen. Soms heeft u bijvoorbeeld een (dreigend) conflict met een klant, partner of leverancier die u niet kwijt wilt raken, maar waar u onderling niet meer uitkomt.

Wij kunnen met onze juridische kennis dan optreden als conflictbemiddelaar. We kijken daarbij natuurlijk naar beide kanten van het verhaal, maar stellen uw belang voorop. Samen met u gaan we op zoek naar een geschikte oplossing, waarbij we vervolgstappen afwegen, maar eerst proberen er samen uit te komen.

Conflictbemiddeling heeft een aantal grote voordelen als er geen tussenkomst van een rechter of geschillencommissie nodig is. Een aantal van deze voordelen zijn:

  • Conflicten hebben vaak een eenvoudige oplossing, waar nog niemand aan had gedacht. Dit bespaart u een hoop tijd, energie, geld en goodwill;
  • Een conflict kan worden opgelost zonder dat de goede relatie met uw klant, partner of leverancier in het geding komt;
  • Door tijdige conflictbemiddeling kunnen hoge juridische kosten voorkomen worden;
  • Uw bedrijf laat zien bereid te zijn om naar alle kanten van een zaak te kijken, voordat er grof juridisch geschut aan te pas komt, maar tegelijkertijd ook dat het bedrijf staat voor zijn belangen en niet over zich heen laat lopen.

Er zijn dus meerdere redenen waarom het altijd goed is om conflictbemiddeling in te zetten, maar voor welke zaken is dit een geschikte route? U kunt eigenlijk voor ieder conflict conflictbemiddeling inzetten, mits u geprobeerd heeft er eerst zelf uit te komen (waarbij we u natuurlijk graag adviseren) en de zaak nog niet te groot is geworden. Denk aan conflictbemiddeling bij de volgende conflicten:

  • Uitblijven van levering of niet na kunnen komen van leveringsverplichtingen;
  • Klachten over de door u geleverde producten en diensten;
  • Uitblijvende betalingen of niet na kunnen komen van betalingsverplichtingen;
  • Contractbreuk of openbreken van contracten;
  • Arbeids- en personeelsconflicten en ontslag;
  • Problemen door uitspraken van een van uw medewerkers of vertegenwoordigers;
  • Mogelijke faillissementen van partners of leveranciers.

Uiteraard kunnen wij in deze en in andere conflicten veel betekenen. Neem contact met ons op om te informeren naar de mogelijkheden of vraag hier direct een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Conflictbemiddeling